fredag 2 maj 2014

Mönstrade rulltårtor
















Rulltårtor med mönster inuti och utanpå.

Jag gjorde jordgubbsmousse i en isform (silikon) från tex IKEA
Jag valde hjärtan.

Prickarna inuti är gjorda med denna form:

Häller i mousse, frysen in och lägger ihop 2 st så de bildar bollar.

Jag formade plast  till passande rör, ställde på högkant (gäller att inte ha för höga plaströr då det bir svårt att få plats i frys och kyl och de trillar lättare då de är högre) placerade de frysta hjärtanen i mitten och spritsade mousse utanför hjärtanen.
Lättare att ta några hjärtan i taget på höjd då de annars trillar.
Mitt hjärta hamnade på sned eftersom jag inte la rullen korrekt när jag haft på rulltårtsbotten.

Prickarna är lättare då de kan tryckas ner lite varsom i röret.

Låt allt stelna i kyl för att sen frysas.
Att jag frös dom är för att de blir lättar att hantera när de skall täckas med botten, och sedan dekoreras.

Ta ut rullen ur frysen, ta bort plasten.
Spackla gärna rullen med tex grädde, frosting eller annat.
Rulla på en rulltårtsbotten i passande storlek.
Spackla rullen igen och täck med marsipan eller sugarpaste.

Jag dekorerade med prickar och hjärtan i pastellfärgad marsipan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar