torsdag 24 mars 2011

Chocolate Caramel Commotion Bars


4,75 + 2,35 dl mörk choklad
115 gr + 60 gr smör
1 burk kondenserad mjölk
1 tsk vaniljessence eller vaniljpulver
4,75 dl mjöl
2,36 dl socker
0,6 + 0,6 dl grädde
3,56 dl marshmallowfluff ( 1 burk)
0,6 dl + 1,75 dl jordnötssmör
3,5 dl hackade jordnötter
397 gr mjuka gräddkolor
0,6 dl ljus choklad

Värm ugnen till 150 c ° 

Spraya en form ca 25x35 cm med sprayfett.

Smält 4,75 dl mörk choklad och 115 gr smör i en kastrull,ta bort från värmen och tillsätt kondenserad mjölk, vanilj och mjöl.

Bred ut i formen och baka i 12 -15 minuter. Låt svalna.

Smält 60 gr smör i en kastrull, tillsätt socker och 0,6 dl grädde, låt koka i 5 minuter. Ta bort från värmen, rör ner marshmallowfluffen, de hackade jordnötterna och 0,6 dl jordnötssmör. Bred över chokladbotten. 

Smält ihop kolorna och 0,6 dl grädde tills allt smält. Bred över marshmallowlagret. 

Smält 2,36 dl mörk choklad, 0,6 dl ljus choklad och 1,75 dl jordnötssmör i en kastrull, när det är slätt häll över kola lagret och jämna till. Låt stå i kyl i ca 30 minuter innan du skär i bitar.

Jag köpte fel kolor och för lite därför syns det inget kolalager på bilderna. Skär kakorna efter de kylt och ta ur dom ur formen, jag skar mina och lät dom ligga kvar i formen och kylen över natten och det blev minst sagt svårt att få ut dom. 
Men goda var de:) 
Recept hittat på nätet.

7 kommentarer:

  1. mums! de ser massvis smaskiga ut! :)

    SvaraRadera
  2. åh hur 17 lyckas du hitta alla dessa goda recept? Dessa ser sjukt goda ut!

    SvaraRadera
  3. Mmm ser verkligen gott ut! =)

    SvaraRadera
  4. Oj, munnen min fylles med vann når jeg ser dette. Skal absolutt prøve denne når jeg er ferdig med masteren. Den er herved lagret i må-lage-mappen. Nam!

    SvaraRadera
  5. Jag är inne i en väldigt chokladig period just nu och den här ser ut att passa mina chokladbegär perfekt. Vad sugen jag blev.

    SvaraRadera
  6. å dreggla.. måste testa dessa :)

    SvaraRadera