lördag 6 november 2010

Choklad och kolafrosting


Jag tycker inte om översöta saker och smörkräm klarar jag inte av. Jag har försökt men det går inte. För mycket florsocker smakar metall.
Därför har jag experimenterat fram en frosting som jag och min familj verkligen gillar.
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil (jag använder grekisk yoghurt)
2 msk kallt kaffe (bytte mot vatten)
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakaopulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt.
Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Smält chokladen (t.ex. i micron) och vänd ner i smeten.
Placera ut muffinsformar på plåt 12 stora och fyll formarna till 2/3.
Grädda i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna.
Kolafrosting:
3 dl grädde
150 g philadelphiaost
125-150 gr kolatopping
Blanda grädde,philadelphiaost och glasstopping.
Vispa försiktigt så att det inte stänker.
Vispa tills blir tjock och spritsbart.
Spritsa kolafrostingen på de kalla cupcaksen och ringla mer kolatopping på.
Strö på ljusa chokladpaljetter eller paljetter med kaffesmak.
Ställ in i kylen så att frostingen stelnar.
Förvaras i kyl pga frostingen.

1 kommentar:

  1. Ser riktigt gott ut :D

    Jo jag har typ samma problem med smörkräm och i min familj så detta blire väl till att prova ;)

    SvaraRadera