söndag 12 juni 2011

Cheesecake på burk



Vi har varit på Picknick och tog med oss cheesecake på burk.
Egentligen ville jag testa att ha i glasburkar men kastar man alla såna så får man ta vad man har:) Tur att denna inte behöver bakas annars hade jag haft problem.

Till botten använde jag ett paket Ballerina kladdkaka  vanilj som jag krossade och hade i lite smält smör. Smöret kan man hoppa över tycker jag så här i efterhand då man inte behöver skära till snygga bitar.
Fyllningen blev denna:
225 gr philadelphiaost
1 burk kondenserad mjölk
2 msk citronsaft
1 tsk vaniljextrakt
valfria bär, sås eller sylt
Det är bara att vispa ihop p-ost ,citronsaft och vaniljextrakt och sen vispa ner kondenserad mjölk. Fyll på i burkarna och låt stå i kylskåp några timmar. Jag fick 8 st burkar.

Detta tycker jag är en riktigt häftigt ide som jag kommer att göra fler gånger, precis som cupcake in a jar (som Sockerrus precis gjort) eller cake in a jar. Skall testa och göra en bakad variant också men då måste jag först införskaffa glasburkar, tror inte mina plastburkar skulle se så snygga ut efter en tur i ugnen;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar